Sökning: "Madelene Thunell"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Madelene Thunell.

  1. 1. Fungerar bedömningsstödet i svenska för åk 1 som ett stöd för lärare att utveckla undervisningen? : En studie om lärares uppfattningar om sin förmåga att analysera resultat och omsätta det i sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2022]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografisk; didaktik; bedömning; bedömningsstöd; analys; resultatanalys;

    Sammanfattning : I följande studie förklaras och motiverars intresset utifrån ett visst samhälleligt perspektiv, undervisning i läsinlärning i årskurs 1 med en didaktisk aspekt. En uppfattning beskrivs att det har skett en svag utveckling av läsundervisningen och att denna skett först de senaste åren då skolan brottats med mångåriga traditioner och vanor. LÄS MER

  2. 2. En studie om undervisning i läsförståelse - Från då till nu : Pedagogers livsberättelser om erfarenheter och reflektioner från sin undervisning i läsförståelse under sina verksamma år i yrket

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; metakognition; metaspråk; didaktik; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att med ett historiskt perspektiv undersöka, utifrån ett förändrat behov i samhället gällande behoven av att kommunicera och förstå texter, synen på läsförståelse och framförallt hur undervisningen i detta har sett ut genom åren.  Studien utgick från den kvalitativa metodansatsen Livsberättelser och baserades på 7 intervjuer med pedagoger som varit verksamma i skolan i många år. LÄS MER

  3. 3. Det lustfyllda lärandet : Lek som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annica Karlsson; Madelene Thunell; [2008]
    Nyckelord :Lek. lärnade; undervisning och metod;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att studera lekens roll i undervisningen i skolans tidigare år. Pedagoger, föräldrar och barn har intervjuats och resultatet visade att begreppet lek var svårdefinierbart och att begreppet gavs olika innebörder. LÄS MER