Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. Studiens teoretiska utgångspunkter är Albert Banduras teori om modellinlärning samt Judith Butlers teori om performativitet. Kvantitativ textanalys är den metod för datainsamling som applicerades på studien. Två skönlitterära böcker för åldrarna 9–12 och dess motsvarande filmatiseringar är det material som analyserades.    Resultatet visade att manliga karaktärer dominerade både i antal och talutrymmet i båda medierna. Gällande deltagande i antal dialoger kunde man återigen utläsa en manlig dominans i båda medierna och det förekom ungefär ett kvinnligt deltagande på tre manliga deltaganden. Slutligen visade resultatet att manliga och blandade dialoger dominerade könsdeltagandet i dialoger medan kvinnliga dialoger var nästan obefintliga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)