Kriget om lyssnarna - En studie om den svenska radiomarknaden präglad av kommersiell radio

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemområde: Trots att radio är ett av de medier som vi ägnar mest tid åt idag finns det relativt lite forskning inom området. Det finns alltså utrymme att lyfta fram ett antal viktiga aspekter och problem inom detta ämne. Jag vill belysa hur ekonomiska tankesätt påverkar radions innehåll. Syfte: Syftet är att kartlägga och förstå hur den svenska radiomarknaden präglad av kommersiell radio förhåller sig gentemot public service samt att problematisera detta förhållande gällande innehållet i radion. Metod: Uppsatsens empiriska undersökning har genomförts genom 3 kvalitativa intervjuer av intressenter på radiomarknaden. Därtill har statistik över radiomarknaden studerats. 9 kommersiella radiokanaler har observerats samt Sveriges Radios radiokanaler. Analysen av det empiriska materialet har utgått från kommunikationsteorier och Bourdieus fältteorier. Slutsats: De kommersiella aktörernas bakomliggande förklaring till varför kulturutbudet inte är varierande eller av hög standard är för att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. De höga avgifterna på tillstånden har lett till att de är beroende av annonsintäkter vilket innebär att innehållet och målgrupper anpassas efter det. Statens politiska regleringar har påverkat hur dagens radiofält ser ut idag och tvingar de kommersiella aktörerna agera på ett visst sätt. De kommersiella aktörerna och Sveriges Radios aktörer närmar sig varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)