Genreundervisning i omvårdnadsutbildning En studie i hur omvårdnadslärare undervisar andraspråkselever i genrer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Gunilla Hogmalm; [2011-08-08]

Nyckelord: genrer; ; vård och omsorg; ämnesintegrera;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka vilka genrer omvårdnadslärare undervisar i samt deras åsikter om hur de integrerar dessa i undervisningen för andraspråkselever. Mitt syfte var också att ta reda på lärarnas uppfattningar om hur undervisningen kan bidra till kognitiv och språklig utveckling samt vilket stöd eleverna får genom samtal och handledning om olika texttyper. Jag utgick från en kvalitativ datainsamlingsmetod eftersom mitt syfte var att ta reda på lärares uppfattningar om sin egen undervisning. Jag intervjuade en lärare inom yrkessvenska och fem omvårdnadslärare. Lärarnas ålder varierar mellan 35-55 år. Alla lärare utom läraren i yrkessvenska har en yrkeslärarexamen med en grundutbildning inom sjukvård eller socialt omsorgsarbete. I min undersökning har jag också analyserat genrer i några av omvårdnadslärarnas uppgifter som de brukar ge till eleverna. I resultatet framkommer flera exempel på att lärare undervisar i genrer även om det inte uttrycks explicit. Det ges också exempel på att lärarna visar eleverna skillnaden mellan värderande texter och faktatexter. Andraspråkseleverna får handledning när det handlar om att skriva rapporter då de använder en rapportmall. Genrer uttrycks också i olika uppgifter som lärarna formulerar utifrån kursplanens betygskriterier. Eleverna ges även möjlighet att diskutera och formulera texter tillsammans. Det som uttrycks som problem är att det inte sker i den utsträckning som lärarna önskar, de vill följa upp deras diskussioner under hela processen, då eleverna arbetar med olika fördjupningsuppgifter. Det framkommer också att lärarna vill ge andraspråkseleverna mer stöd genom att mer ingående korrigera texterna och hjälpa dem att strukturera dem. Omvårdnadslärare och lärare i yrkessvenska integrerar inte språket i ämnet i den utsträckning som de skulle vilja göra. Samarbete mellan lärare i svenska och omvårdnadslärare är grundläggande för att andraspråkselever får den språkliga och kognitiva kompetens som de har rätt till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)