Sökning: "ämnesintegrera"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet ämnesintegrera.

  1. 1. Ämnesintegration i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Johansson; Matilda Fingal; [2021]
    Nyckelord :Marginalisering; samhällsorienterande undervisning; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen: Vilka argument finns det för ochemot ämnesintegration som arbetssätt i SO-undervisningen i årskurs F till 6? Kunskapsöversikten riktar sig till lärare och studenter som är intresserade av att arbeta ämnesintegrerat med SO-ämnena och vill veta mer om vad arbetssättet kan innebära. Vi har utforskat ämnesspecifika sökord, så som ämnesintegration och de samhällsorienterande ämnena, i lämpliga databaser och sedan granskat och analyserat de källor som har varit av betydelse i relation till frågeställningen. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Bildskapandets roll i svenskämnet - från lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fanny Lövendahl Ekdahl; [2019]
    Nyckelord :bildskapande; bildstöd; estetiska uttrycksformer; multimodala uttrycksformer; språkutveckling; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Intresset för denna studie och för bildskapande har vuxit fram genom egna erfarenheter och från tidigare forskning som jag har tagit del av. Den forskning som jag har tagit del av visade att bildskapande kan vara språk- och kunskapsutvecklande samt att det är en del av ett multimodalt lärande (Borgfeldt & Lyngfelt, 2017; Dahlbäck, 2017; Häikiö, 2007). LÄS MER

  4. 4. Om eleverna och ämnena gynnas - ämnesintegrera : Lärares perspektiv på ämnesintegrering mellan idrott och hälsa och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Andersson; [2018]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; ämnesintegrering; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Ämnesintegrera för en hållbar utveckling : En kvantitativ studie om hem-och konsumentkunskapslärares erfarenheter av ämnesintegrerad undervisning och syn på hållbar utveckling

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Eva-Lena Wallace; [2017]
    Nyckelord :Integrated curriculum; sustainable development; quantitative study; frame factors; increased goal completion and job satisfaction; Ämnesintegrerad undervisning; hållbar utveckling; enkätstudie; ramfaktorer; ökad måluppfyllelse och arbetsglädje;

    Sammanfattning : Bakgrund Undervisningen i skolan möjliggörs bland annat av de ramfaktorer som finns. Här lyfts speciellt ämnets tilldelade timmar i timplanen, läroplanens centrala innehåll och kunskapskrav samt dess övergripande fostringssträvan att få kommande generationer att anamma hållbar utveckling. LÄS MER