#instagramvsreality: Når kroppspositivismen fram till kvinnor genom den visuella kommunikationen?

Detta är en M1-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för design

Sammanfattning: Instagram är en social medieplattform som är populär i dagens samhälle. Det är en plattform som påverkar många människor på olika sätt. Ett sätt är att skildra en "ideal kroppsbild" eftersom instagramanvändare försöker skildra sig själva på bästa möjliga sätt. Detta resulterar i höga standarder som de flesta inte kan uppfylla. Som ett motstånd mot detta skapades hashtaggen "Instagramvsreality". Hashtaggen skapades för att visa verkligheten bakom några av Instagram-inläggen som ibland är redigerade eller inte visar hela bilden. I den här studien undersökte vi om meddelandet bakom Instagram-inlägget med hashtaggen Instagramvsreality och Instavsreality kom fram genom den visuella kommunikationen och hur det påverkade respondenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)