Elever i matematiksvårigheter : En kvalitativ studie om introduktionselevers tankar kring inkludering och arbetssätt i ämnet matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Den här studien handlar om introduktionselevers tankar kring inkludering och arbetssätt i ämnet matematik. Många elever på grundskolan tycker att matematik är ett svårt ämne. Några av dem når inte ett godkänt betyg i slutet av år 9 och väljer att gå ett introduktionsprogram på gymnasiet. En stor andel av de elever som jag har mött på introduktionsprogram genom åren är i matematiksvårigheter. Dessa elever har ofta dåligt självförtroende, upplevt en frustration över att inte förstå, har många negativa erfarenheter och liten motivation till att arbeta med ämnet. Många har matematikängslan framför allt vid provtillfällen men också i olika klassrumssituationer. För att få en djupare förståelse för elevers tankar om ämnet matematik har jag i denna studie sökt svar på vilken upplevelse av inkludering elever har av matematik samt vilka arbetssätt och metoder elever tror kan leda till högre måluppfyllelse. Det gjorde jag genom att genomföra sex semistrukturerade intervjuer på två gymnasieskolor i en medelstor kommun. Resultatet visar att det till viss del finns en inkludering för alla elever utom en men att den skiljer sig åt mellan eleverna när det gällde dynamisk-, innehålls- och deltagande inkludering. De arbetssätt och metoder som dessa elever anser kan leda till större måluppfyllelse i matematik varierar utifrån varje enskild elevs behov. Några gemensamma framgångsfaktorer som nämns är tydliga och anpassade genomgångar och att få arbeta i mindre grupp med klasskamrater som befinner sig på samma kunskapsnivå. Även lärarens förmåga att kommunicera och skapa goda relationer anser dessa elever vara viktiga faktorer för att lyckas. Genom att få tillgång till elevers tankar om ämnet matematik kan lärare skapa en mer gynnsam undervisningssituation och ett mer individuellt anpassat innehåll. Något som jag tror kan skapa en större motivation hos eleven för ämnet och därigenom en större måluppfyllelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)