Sociala nätverk och recensioner av restaurangverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Restauranger recenseras hela tiden. Inte bara från tidningar utan också från sociala nätverk. De sociala nätverken har utvecklats en hel del vilket gjort det lättare för användare att dela med sig av personliga tankar och erfarenheter från restauranger dem besökt. Men det är inte bara de sociala nätverken som kan påverka människors val av restaurang. Göteborgs- Posten är en etablerad dagstidning som når ut till över 541 000 personer Varje vecka recenseras restauranger inom Göteborgsområdet av GP. Recensionerna går sedan att läsa i GP:s veckobilaga. Undersökningen vill få en större förståelse för hur GP:s recensioner och de sociala nätverken har för påverkan på restauranger samt hur de hanterar recensioner. Genom en kvalitativ studie av strukturerade intervjuer med fyra restaurangchefer och en intervju via mail med en redaktör från GP blev slutsatsen att restaurangerna påverkas på olika sätt och hanterar recensioner olika. Tre av fyra restauranger tycker att GP:s recensenter bör bli mer kunniga inom mat och dryck. Samtidigt tycker GP:s redaktör att deras recensenter har stor kunskap inom restaurangbranschen. Två restauranger påverkades inte av recensionerna från GP eller de sociala nätverken men de två andra restaurangerna påstod att det hade en påverkan. Det kom även fram att människor som läser GP:s restaurangrecensioner kommer till restauranger för att äta exakt samma mat som det skrevs om i recensionerna för att bilda sin egen uppfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)