Grupper och Grupprestationer ur ett Neurovetenskapligt Perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

Sammanfattning: Grupper och grupprestationer har studerats länge utifrån olika perspektiv och discipliner, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och förklaringsmodeller som innefattar olika tillvägagångssätt för hur grupper kan studeras. I denna uppsats förklaras begreppen grupper, grupprocesser och grupprestationer utifrån olika perspektiv och discipliner innan ett neurovetenskapligt perspektiv på grupper och grupprestationer antas. Detta för att redogöra för hur kognitiv neurovetenskap och neurovetenskapliga mätmetoder som electroencephalography (EEG) och functional magnetic resonance imaging (fMRI) kan förhålla sig till forskning på grupper, grupprocesser och grupprestationer. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur grupper kan studeras utifrån ett neurovetenskapligt perspektiv samt hur kognitiv neurovetenskap kan komplettera studier på grupper och grupprestationer. Först presenteras en förklaring på vad grupper, grupprocesser och grupprestationer är, inklusive en redogörelse för relevanta begrepp som ledarskap, gruppsammanhållning och gruppkognition. Detta följs sedan av hur grupper och grupprestationer kan studeras ytterligare med ett neurovetenskapligt perspektiv, för att avslutas med problematik och möjligheter för kognitiv neurovetenskap inom forskningsfältet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)