Riktlinjer och rekommendationer för utformning av strategier för informationsöverflöd En fallstudie på Postterminalen i Göteborg

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Idag har de flesta organisationer ett informationssystem som stödjer verksamheten. Utvecklingen går mot en ökad informationsmängd där informationsöar och informationslabyrinter blir allt vanligare. Detta leder till att organisationer i dag behöver någon form av struktur på informationssystemet för att bibehålla kontrollen. Följden av att en organisation saknar struktur blir informationsöverflöd. För att motverka detta inom organisationen kan en informationsstrategi arbetas fram. Ett sätt att gå tillväga är att genom samverkan med hela organisationen uppbringa riktlinjer och rekommendationer som alla medarbetare kan ställa sig bakom. Vi har studerat en organisation där det förekommer ett informationsöverflöd. Framför allt cheferna använder sig av ett för stort antal kanaler vid spridning av information inom organisationen. Vår undersökning har genomförts genom en fallstudie där det empiriskamaterialet i huvudsak har insamlats genom personliga intervjuer och gruppintervjuer. Resultatet pekar på en dålig överrensstämmelse mellan informationshantering och befintlig informationsstruktur. Vi har identifierat informationsöar, informationslabyrinter och informationsöverflöd. Vår slutsats är ett antal riktlinjer och rekommendationer som kan användas generellt för behandling av informationsöverflöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)