Sökning: "utveckling eller"

Visar resultat 1 - 5 av 9618 uppsatser innehållade orden utveckling eller.

  1. 1. Prisutveckling vid börsintroduktioner En kvantitativ analys av samband mellan företagsspecifika och externa faktorer i relation till börsnoteringars utfall.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Edvin Angel; Henrik Stenfelt; [2024-03-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En börsnotering, även benämnd som börsintroduktion eller IPO (Initial Public Offering), markerar en avgörande fas i ett företags utveckling. Vid detta tillfälle erbjuds företagets aktier till allmänheten, en process som är både komplex och betydelsefull. LÄS MER

  2. 2. Externa bidrag och kommuners organisering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Alice Edepil; [2024-03-05]
    Nyckelord :Extern finansiering; Flernivåstyrning; EU-bidrag; Statsbidrag; Riktade statsbidrag; Kommuner; Organisering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå vilka problem kommunanställda som arbetar med statsbidrag och EU-bidrag upplever kring organiseringen av bidragen och arbetet med dem. Därtill ämnar studien att försöka identifiera mönster samt gemensamt upplevda problem i organiseringen och arbetet med externa bidrag bland de kommunanställda, för att närmare förstå övergripande problem som kommunanställda upplever. LÄS MER

  3. 3. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  4. 4. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER