Covid-19: Marknadsföringoch köpbeteende : En kvalitativ studie om marknadsföring underCovid-19-pandemin och vad som väntas blibestående

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Covid-19 pandemin har bidragit till många förändringar i samhället i stortmen också på individ- och företagsnivå. Folkhälsomyndigheten har tagit fasta vid olikarestriktioner och rekommendationer som individer och företag i samhället på olika nivåerpåverkats av, vilket har bidragit till olika konsekvenser såsom inkomstbortfall, ökadarbetslöshet och en ökning av psykisk ohälsa (Folkhälsomyndigheten, 2021). Inte minsthar konsumentbeteendet förändrats i samband med ett nytt förhållandesätt till socialdistansering men också på grund av hur arbetsmarknaden påverkats. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag inom sällanköpshandeln haranpassat och förändrat sin marknadsföring, samt hur kundernas beteende förändrats isamband med Covid-19 pandemin. Syftet är även att se till vilka förändringar somförväntas att bli bestående efter Covid-19 pandemin. Resultat: Slutsatsen från studien går ut på att konsumenter agerar oförutsägbart ioförutsägbara situationer. Besluten fattas individuellt, vilket påverkas av individensattityd, subjektiva normer och/eller begränsningar i beteende. Vi har fått insikt i att detblir problematiskt för företagen i Sverige att fortsätta bedriva verksamhet, eftersom det ärett sällsynt fenomen att ett samhälle i stort påverkas på det sättet som det gjort. Men nuvet vi att det är möjligt, vilket fick oss att förstå vikten av att lyfta fram olika aspekter avCovid-19-pandemins förstörelse. Pandemin ger oss en unik möjlighet att studera ettsamhälle i en kris i nuet och ta lärdom av det för att kunna stå starkare i nästa kris. Enspeciell sak som kommer med en kris är att företag och privatpersoner inte har något annat sätt än att anpassa sig till en kris som den, vilket vi trodde skulle kunna leda till ettspännande men också viktigt ämne att undersöka. Kunskapsbidrag: Kunskapsbidraget är en kartläggning av vad som varit framgångsriktoch icke framgångsrikt agerande från sällanköpshandelns sida under Covid-19 pandemin.Det ger upphov till viktig information om hur sällanköpshandeln snabbt kan sadla ominför kommande, liknande utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)