Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. Tidigare forskning om det sociala värdet i blommor, samt inverkan på val av blommor rörs, och för att förstå konsumenten och varumärken präglas studien av teorier och begrepp som anses centrala för förståelsen. Här rörs Consumer Culture Theory, Conspicuous Consumption och Sociala strukturer, då insikt i konsumentena agerande är av stor vikt. Varumärkets visuella identitet, varumärken i sociala medier samt logotyper, illustrationer, färg och typsnitt tillämpas även, i syfte att fördjupa insikten i de visuella element som påverkar konsumenten. Genom en tematisk analys av åtta, transkriberade intervjuer presenteras resultat i form av sex rubriker. Efter genomförd analys kan det konstateras att blommor och blomstergesten laddas med symbolik och en djupare betydelse, kopplat till livsstil och identitet. Kvinnorna konsumerar blommor för att uttrycka uppskattning, samt för att ge bort som gåva. Snittblommor ses som en lyxvara, vilket visar på blommors relation till klasstillhörighet och livsstil. Resultatet visar dessutom ett mönster i svaren kopplat till visuella element, där respondenterna valde mellan olika färger, typsnitt, illustrationer och bildmanér. Med grund i teoretiskt ramverk, tidigare forskning och  empiriskt material har de övergripande frågeställningarna besvarats, samt en ny grafisk profil, logotyp och marknadsföringsmaterial utformats i linje med resultat och slutsatser. Målet är således att bidra med strategiska verktyg till blomsterbutiker, för att de ska kunna kommunicera effektivt och tilltala den eftersträvade målgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)