Kunskapsnivå, etik och acceptans vid införandet av AI inom radiologi

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Under de senaste åren har AI blivit ett allt större inslag inom hälso- och sjukvården och anses vara en av de möjliga lösningarna för att bland annat effektivisera diagnostisering, databehandling och minska arbetsbelastningen. Det pågår framför allt satsningar och forskning kring AI inom radiologi och mer specifikt inom bilddiagnostik. Men tekniken medför en rad olika utmaningar för hälso- och sjukvården där etik, kunskap, utbildning och acceptans är utmaningar som är återkommande i litteraturen. Syftet med denna studie är att undersöka hur kunskapsnivå och etik påverkar införandet av AI inom radiologi vid Skånes Universitetssjukhus. Dessutom undersöks acceptansen för AI-tekniker hos radiologer. Undersökningen består av befintlig litteratur och fyra kvalitativa intervjuer med radiologer som arbetar vid Skånes Universitetssjukhus. Resultatet av studien pekar på att användandet av AI inom radiologi är mindre än vad man som utomstående kan tro. Resultatet visar också att etik och kunskapsnivå är kritiska utmaningar som behöver beaktas och hanteras korrekt för att kunna införa AI optimalt. De etiska utmaningar som identifierats som mest kritiska, utifrån tidigare forskning och respondenternas svar, är transparens, ansvarsskyldighet och partiskhet. Respondenterna visade också på en relativt hög nivå av användaracceptans baserat på de AI-tekniker som faktiskt används i kliniken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)