E-handeln-Är det något för alla? En kvalitativ studie angående män i åldern 50-64 års köpvanor av kläder på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Litteratur och studier pekar på att mäns köpvanor av kläder kan förklaras i att män vill handla tidseffektivt. Dessutom roar de sig inte av klädesinköp. Genom denna utgångspunkt angående mäns köpbeteende kan det anses att e-handeln skulle vara ett bra verktyg för att uppfylla de manliga köpbehoven av kläder. Statistik påvisar samtidigt att män sällan köper kläder på internet, speciellt män inom åldersgruppen 50-64 år. Vidare har forskning påvisat att förtroende för digitala tjänster är en påverkande faktor för handel via internet. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka hur förtroende påverkar svenska män i åldersgruppen 50-64 års köpvanor av kläder på internet. Utifrån undersökningen framkom det att förtroende för onlinetjänster och nätbutiker var högt hos de intervjuade männen. Trots detta så valde männen i denna uppsats att inte köpa sina kläder via internet. Det framgick vidare att det fanns andra faktorer som påverkade männens köpvanor för klädeshandeln online. Enligt de intervjuade männen var klädeshandel väldigt personligt. Det framkom samtidigt att det finns en brist av information och erfarenheter ifrån andra män inom åldersgruppen, vilket vidare påverkade männens köpbeteende. Det visade sig även att företag erbjuder en bristfällig information och marknadsföring till männen i denna åldersgrupp vilket påverkar männens inställning till att köpa kläder online.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)