Leverantörsstrategier i dagligvaruhandeln - en analys av brödbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur livsmedelsproducenter använder sig av varumärkes- och produktstrategier för att få sina produkter representerade i butikernas sortiment. Uppsatsen har också i avsikt att jämföra leverantörernas strategier sinsemellan för att fastställa och förklara eventuella skillnader. Med bakgrund av den ökade konkurrensen i brödbranschen behandlar teorikapitlet de två huvudsakliga strategier för leverantörer av mjukt bröd i Sverige. Varumärkes- och produktstrategier beskrivs där som de viktigaste för leverantörer av egna varumärken. Genom kvalitativa platsintervjuer har empiri samlats in för att ta reda på hur leverantörerna arbetar med ovan nämnda strategier. Utifrån vissa teman sammanställs empirin och analyseras. I slutsatserna slår vi fast att leverantörerna i olika grad arbetar med de två strategierna samt hur de går tillväga. Med varumärkesstrategierna vill leverantörerna framför allt skapa kännedom och positiva associationer kring sitt varumärke. När det gäller arbete med produkten är kvalitet, innovation och unikhet de främsta tillvägagångssätten. Skillnader leverantörer emellan kan förklaras med de olika resurser de besitter samt de relationer som skapats med centrala enheter i dagligvaruhandeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)