Poesidelen – Om litteraturstudiets kunskapsbegrepp från Lgy70 till Lgy11

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

Sammanfattning: Denna uppsats tecknar hur kunskapsbegrepp av olika slag med avseende på litteraturstudiet inom svenskämnet har konstruerats genom läro-, ämnes- och kursplaner från och med 1970 års läroplan för gymnasieskolan fram till och med den från 2011. Genom att i en närläsning tillämpa idealty- piska begrepp från läroplansteorin visas det hur litteraturen fyllt ett antal olika funktioner under 1900-talets andra hälft. Denna utveckling kännetecknas av ett essentialistiskt hu- manistiskt perspektiv å ena sidan, och ett instrumentellt socialt å andra, där den senare har kommit att bli den domi- nerande ämneskonceptionen i våra dagar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)