Från produkt till tjänst : En kvalitativ studie av hur affärssystemleverantörerhanterar utmaningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Digitalisering benämns som den fjärde industriella revolutionen och den digitalatekniken har utvecklats exponentiellt. I takt med digitaliseringens framväxt harleveransmetoden av affärssystem förändrats. Den digitala utvecklingen möjliggör förändringen från lokalt installerat system till molntjänst. Molntjänster installeras och levereras över internet av affärssystemleverantörer istället för lokalt hos kund på en server. Vid förändringen kan utmaningar uppstå som affärssystemleverantörer bör hantera. Dessa utmaningar berör säkerhetsaspekter, affärssystemleverantörernas interna arbetsprocesser och deras kundrelationer. Vilket leder fram till studiens frågeställning: Hur hanterar affärssystemleverantörer utmaningar som uppstår vid förändringen från lokalt installerat system till molntjänst? Syftet med studien är att beskriva hur affärssystemleverantörer hanterar utmaningar vidmolntjänsters förändring från lokalt installerat system till molntjänst. Litteratur om molntjänster och utmaningar vid förändringen från lokalt installerat system till molntjänst samlades in för att skapa en bakgrund till studiens undersökningsområde. Studien genomfördes med ett kvalitativt tillvägagångssätt, där semistrukturerade intervjuer utfördes för att samla in det empiriska materialet. I studiens resultat presenteras hur informanterna har upplevt förändringen från lokalt installerat system till molntjänst. Därefter redogörs studiens analys, diskussion och slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)