Sökning: "utomhuspedagogik socialt perspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik socialt perspektiv.

  1. 1. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER

  2. 2. Vi har mycket utomhuspedagogik men vi tänker inte på det : En studie om fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Bektas Caliskan; [2015]
    Nyckelord :Outdoor Education; Lärande; fritidshem; utomhus; fritidspedagog; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem. I studien har det använts av kvalitativa intervjuer och frågeformulär där fenomenografi används som perspektiv för att fånga pedagogers olika uppfattningar om lärande utomhus. LÄS MER

  3. 3. "Ute lär sig barnen mer och bättre" : En kritisk diskursanalys av utomhuspedagogikens framfart.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lizelotte Löfling; Christina Långstedt; [2015]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusbaserad undervisning; social konstruktion; kritisk diskursanalys; modalitet; transitivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra hur utomhuspedagogiken framställs. Till vår hjälp har vi granskat ett flertal tidningsartiklar, där vårt fokus legat på att analysera texternas transitivitet, det vill säga vilka begrepp som författarna använder gemensamt. LÄS MER

  4. 4. Huvud, hand, hjärta en naturlig kombination. En studie av Friluftspedagogernas arbete med unga i riskzon

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Filip Anderberg; Tilda Kinell; [2011-06-27]
    Nyckelord :Natur; friluftsliv; socialpedagogik; relationer och samspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Denna uppsats överordnade syfte är att undersöka hur Friluftspedagogerna arbetar med unga i riskzon. Studien vill även undersöka hur Friluftspedagogernas arbete enligt elevernas professionella nätverk har förändrat elevernas studiesociala situation. LÄS MER

  5. 5. Är NO ute? : En undersökning bland elever i grundskolans år sju om Utomhuspedagogik kan vara en bro mellan NO ämnet och elevens NO-intresse?

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :David Dahlén; [2007]
    Nyckelord :Interest; Compulsory school; Problem solving; Free choice; Outdoor education; Natural sciences; Utomhuspedagogik; NO; Interesse; Grundskolan; Problemlösning Valmöjligheter; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Vilken roll har utomhuspedagogik i grundskolan, närmare bestämt i år sju? Kan utomhuspedagogik som metod, eller process/arbetssätt, vara ett sätt att få eleverna mer intresserade av NO i skolan, ett intresse som dalar ju högre upp i år en i grundskolan eleverna kommer, vilket även gäller för kunskaperna enligt nationella och internationella undersökningar. Jag undersöker särskilt vilken roll problemlösande aktiviteter, valmöjligheter hos eleverna och miljöns utformning har för elevernas intresse av NO. LÄS MER