Elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt i fjärrundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I denna uppsats redovisas elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt som grupparbete i flippat klassrum i fjärrundervisning och närundervisning. Undersökningen genomfördes via en elevenkät och semistrukturerade intervjuer med lärare i gymnasieskola A i en stad i södra Sverige. Analysen av intervjuresultatet utfördes med de kvalitativa metoderna analytisk induktion och tematisk analys. Grundläggande statistikmetod användes för att analysera enkätens resultat. Enkät- och intervjuresultatet visade att majoriteten av eleverna och samtliga lärare är positiva till grupparbete i flippat klassrum i närundervisning. Däremot anser de inte att grupparbete under eget arbete i flippat klassrum i fjärrundervisning fungerar bra. Till skillnad från närundervisning finns det inte tillräcklig interaktion, kommunikation och feedback i fjärrundervisning, vilket leder till dålig kvalitet i undervisningen. Ett nytt arbetssätt behövs utvecklas med varierande undervisning som passar elevers lärande i fjärrundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)