Kommunikatören – relationsbyggare, problemlösare och historieberättare som ska kunna översätta siffror till berättelser : En diskursanalytisk studie av språkliga konstruktioner i platsannonser för kommunikatörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur språkliga konstruktioner av kommunikatören i platsannonser ser ut och om det går att identifiera flera konstruktioner, samt om det finns skillnader mellan kommunikatörkonstruktioner i privat och offentlig sektor. Studien är utförd med diskursanalytiska medel med inriktning diskursteori för att finna språkliga strukturer i annonserna som konstituerar en eller flera kommunikatörsidentiteter. Resultatet visar att i platsannonser rubricerade kommunikatör finns det fem olika kommunikatörsidentiteter: extern kontakt, strateg, innehållsproducent, internt stöd och analytiker. Resultatet överensstämmer och bekräftar tidigare rollstudier som har utgått från liknande forskningsfrågor. Resultatet visar även att arbetsgivare i hög grad söker kommunikatörer som är generalister med kunskap inom flera verksamhetsområden med störst fokus på innehållsproduktion, men det finns även några arbetsgivare som söker specialister inom ett specifikt område. Slutsatsen är att kommunikatörsrollen fortsätter vara en bred identitet som kan konstrueras efter behov vilket kan vara en fördel eller nackdel, men arbetsgivarna måste bli bättre på att specificera rollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)