Jag känner själv hur glad jag blir, jag blir så glad alltså det är ju inte klokt : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt i relation till musik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Musik utgör en stor del i förskolans vardag och bedrivs både på barns och förskollärares initiativ. Det råder inget tvivel om att musik bidrar med glädje i och utanför förskolans väggar och kan gynna barns utveckling på ett mångsidigt sätt. Forskning visar att musik som estetisk uttrycksform kan mötas med osäkerhet bland förskollärare i förskolan. Musik i förskolan kan upplevas och uttryckas på olika vis från individ till individ och det finns en stor variation av förhållningssätt och tillvägagångssätt i arbetet med musik. Därmed blir det intressant att närmare studera förskollärares arbete och inställning till musik i förskolan. Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever musik i förskolan. Mer specifikt intresserar vi oss för hur förskollärares tidigare erfarenheter och relation till musik påverkar deras användning av musik i förskolan. Metod: Denna kvalitativa studie har samlat in empiri med hjälp av semistrukturerade intervjuer. I studien har nio utbildade förskollärare från tre kommuner i Västra Götalandsregionen intervjuats. Med semistrukturerade intervjuer som metod blev det möjligt för förskollärarna att ge utförliga svar och följdfrågor gav detaljerad data. Vid bearbetning av insamlat material användes tematisk analys. Resultat: Resultatet visa att musiken i förskolan tilldelas en betydelsefull roll. Förskollärarna förmedlar flertalet områden där musiken kan bidra med utveckling i förskolan. Resultatet visar att det finns olika tillvägagångssätt i arbetet med musik. Däremot uttrycker majoriteten deltagare att de önskar mer kunskap inom musik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)