”… inte hålla på och vara kreativ.” : En studie i elevers upplevelse av media literacy - i ljuset av multimodala teorier

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att undersöka i vilken utsträckning elever på gymnasiet ser sig vara ibesittning av media literacy och hur denna förmåga till kommunikativt handlande är dembehjälplig i skolans lärmiljö. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer vilka haranalyserats utifrån ett fenomenologiskt och hermeneutiskt perspektiv där ansatsen är att i någonmån komma nära de livsvärldar som eleverna lever och verkar i. Resultatet av intervjuernakopplas till en teoribildning som berör multimodala lärprocesser och designteoretiska perspektivpå media literacy. Resultatet visar att eleverna till stor del anser sig vara kapabla att hantera olikaformer av medier, men att de starkt särskiljer de former av kommunikation som de brukar iskolan respektive i det privata livet. I självsynen som berör förmågor gällande media literacy, ärdet tydligt att eleverna anser sig behärska olika former av mediala uttryck, vilket inbegriperförmåga till tolkning och analys av skilda kommunikationssituationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)