Etnicitet och skolprestation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Enligt skolverkets rapport (2016) har det visat sig att elever med utländsk bakgrund, både första och andra generationens immigranter, presterar sämre i skolan än de eleverna med svensk bakgrund. Denna kunskapsöversikt har som syfte att i skolan, främst i ämnet idrott och hälsa, kartlägga och problematisera hur elevernas etniska bakgrund påverkar deras skolprestation. Jag vill också ta reda på vilka de bakomliggande faktorerna är till varför elevers skolprestation påverkas beroende på vilken etnisk bakgrund eleven har. För att producera ett så bra resultat som möjligt har jag använt mig av litteratursökning från både nationella och internationell litteratur genom både böcker och vetenskapliga artiklar. Utifrån den litteratur jag funnit har jag valt ut och fokuserat på tre olika bakomliggande faktorer och dessa faktorers betydelse i det resultat som skolverket (2016) kom fram till, att elever med utländsk bakgrund, både första och andra generation, presterar sämre i skolan och står för den största delen av de elever som inte når gymnasiebehörighet. Arbetets olika rubriker är elevens identitet, lärarens kompetens, Segregation och det fria skolvalet. I slutsatsen diskuterar jag resultatet i förhållande till lärarnas profession och ger förslag på fortsatt forskning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)