Sex lärares uppfattningar kring ämnesintegrerad undervisning som inkluderar fysisk aktivitet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Vårt syfte med studien var att undersöka vad sex olika lärare på lågstadiet har för uppfattningar kring ämnesintegrerad undervisning som inkluderar fysisk aktivitet. För att besvara vårt syfte har vi som författare utfört en kvalitativ undersökning där det genomfördes totalt sex intervjuer med sex stycken lärare från tre olika skolor. Eftersom urvalsgruppen är begränsad kan vi inte dra några generella slutsatser.   Resultatet i vår studie visar att samtliga respondenter anser att fysisk aktivitet är viktigt för skolbarn där respondenterna kopplar ihop fysisk aktivitet med inlärning på olika sätt. De tar upp faktorer som ökad motivation, ökad koncentration och större möjlighet till individualisering i undervisningen för eleverna. Det visar sig även att ämnesintegrerad undervisning med rörelse förekommer i samband med olika ämnen, men undervisningen är oftast inte planerad. Resultatet visar även att planerad ämnesintegrerad undervisning mellan ämnet Idrott och hälsa och andra ämnen inte förekommer på de tre skolorna. Respondenterna är positivt inställda till rörelse i skolan samt ett samarbete med ämnet Idrott och hälsa. Det visar sig dock att det enligt respondenterna förekommer olika hinder så som tidsbrist, ont om utrymme samt att det inte alltid går att integrera rörelse med olika ämnen då barn även behöver arbetsro för att kunna arbeta och koncentrera sig i klassrummet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)