Sökning: "Subject integration"
Visar resultat 1 - 5 av 500 uppsatser innehållade orden Subject integration.
1. DIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifrån tysk bildningstradition med exempel från biologilärares praktik på folkhögskola
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as competences for self-determination, constructive participation in society, and solidarity. LÄS MER
2. Anmälningsplikt eller angiverilag? En kvalitativ tematisk analys om hur irreguljära migranter konstrueras som ett socialt problem och säkerhetshot i debatten om Tidöavtalet i svensk nyhetspress
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study is to investigate the construction of irregular migrants as a social problem and a security threat in the Swedish news press. Specifically, it examines discussions around the motion that obligates welfare actors to report encounters with irregular migrants to Swedish authorities. LÄS MER
3. Att arbeta med sexualundervisning i religionskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study explores the complexity of sexual education within the curriculum of religious studies. It examines various aspects such as student well-being, teacher perspectives on instruction, and parental attitudes toward the subject. LÄS MER
4. Andra generationens invandrare, lika men ändå olika : En kvalitativ studie om erfarenheter och utmaningar för andragenerationens invandrare
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : The aim of this work was to delve into the topic of second-generation immigrants. Throughthis study, the interest has been in examining and understanding how second-generationimmigrants face unique challenges and experiences in their lives, shaped by both theirparents' cultural backgrounds and the society in which they themselves grew up. LÄS MER
5. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER