Försäljningskanalernas roll för varumärkeskapitalet – en kvantitativ studie om modeföretags val av försäljningskanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel Försäljningskanalernas roll för varumärkeskapitalet – en kvantitativ studie om modeföretags val av försäljningskanaler Seminariedatum 2013-06-05 Ämne/Kurs FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare Carolina Laurén, David Nilsson & Maria Rangin Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Varumärkeskapital, Brand Resonance Modellen, Försäljningskanaler, E-handel, Mode Syfte Syftet med vår studie är att undersöka hur varumärkeskapitalets olika dimensioner påverkas av modeföretags val av försäljningskanaler för att ge ett bidrag till varumärkeskapitalsforskningen. Metod Forskningsstrategin för uppsatsen är en kvantitativ metod och en deduktiv process med formulering av hypoteser. Insamlingen av data gjordes genom en enkätundersökning via webb där respondenterna fick utvärdera en varumärkesbeskrivning för ett fiktivt företag enligt experimentell undersökningsdesign och besvara frågor genom en gradering enligt en sjugradig likertskala. Teoretiska perspektiv Teorierna kring de tre olika försäljningskanalerna, fysisk butik, onlinebutik samt brick and click, ligger till grund för uppsatsen. Denna teori kompletteras med teorier kring varumärke och varumärkeskapital där Kotler och Kellers (2005) Brand Resonance Modell är utgångspunkten för denna undersökning. Det teoretiska ramverket innehåller också ett tillägg av Rios och Riquelmes (2008) tillitsdimension för den onlineanpassade varumärkeskapitalsmodellen. Det teoretiska ramverket avslutas med en formulering av hypoteser enligt Brand Resonance dimensionerna. Empiri Empirin baseras på en strukturerad webbenkätundersökning och besvarades av respondenter som valdes ut genom ett bekvämlighetsurval enligt den utvalda målpopulationen svenska män och kvinnor 20 till 30 års ålder. Slutsats Vi fann att det är fördelaktigt att lägga till en fysisk butik till en redan existerande onlinebutik för att få en positiv effekt på varumärkeskapitalet. Vi fann också att resultatet indikerar att ett val av en fysisk butik har en positiv påverkan för varumärkeskapitalets olika dimensioner samt att resultatet också indikerar att ett val av en brick and click-försäljningskanal har en positiv påverkan för varumärkeskapitalets olika dimensioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)