Att problematisera jämställdhet i japanska läromedel på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att analysera hur temat jämställdhet diskuteras i japanska läromedel. Enligt Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) är jämställdhet ett av de grundläggande värdena som utbildningen i skolan ska förvalta. Undervisningen ska leda till kunskaper om könsmönster och hur könsmönster påverkar livsval.  Analysmaterial har tagits från fyra olika läromedel som används på gymnasieskolor i Östergötland. Forskningsmetoden som använts är tematisk analys, ibland kallad innehållsanalys. En kvantitativ och kvalitativ analys har genomförts för att uppnå syftet med studien. Frågeställningen omfattar hur män respektive kvinnor omtalas i böckerna i samband med studier, yrke och i sammanhang som barnuppfostran och hushållsarbete. Som teoretiskt ramverk används genusbegreppen arbetsfördelning i hemmet och privat/offentlig sfär. Detta ramverk styrker de jämställdhetsfrågor som utgör studiens fokus. Resultatet av den kvantitativa innehållsanalysen visar att kvinnor nämns dubbelt så ofta i studiesammanhang, män nämns en tredjedel mer ofta än kvinnor i samband med yrke och kvinnor nämns betydligt oftare i sammanhang som hushållssysslor. Från den kvalitativa analysen ses tre kategorier som kan utvecklas för att leda till mer kunskap i jämställdhetsfrågor. Samhällsbilden av Japan i läromedlen jämförs med tidigare forskning om jämställdhetssituationen Japan.  Slutsatsen är att genom att problematisera och dekonstruera innehållet i läromedlen, speciellt från kvinnors perspektiv, kan elever få en mer nyanserad bild av jämställdhetsfrågor som ekonomisk självständighet och politisk representation. Det positiva med arbetsfördelning inom familjen i Japan ses i flera läromedel.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)