Genusmedveten förskola : En studie om val av barnlitteratur på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie och handlar om genusmedvetna val av barnlitteratur i förskolan. Vi har utfört tre semistrukturerade intervjuer med förskollärare från tre olika förskolor i södra Sverige för att få svar på vårt syfte och frågeställningar. Syftet med studien är att synliggöra förskolors jämställdhetsarbete med fokus på val av barnlitteratur. De frågeställningar vi ställt oss är hur valet görs, används några urvalskriterier, är något kriterium genusmedvetenhet och vilka konsekvenser kan vårt resultat ha på förskolan. Resultatet visar att det fanns likheter och skillnader mellan de tre förskolorna. Det var främst pedagogerna som valde litteraturen men det fanns även ett visst inflytande från barngruppen, hur stort inflytande barnen hade varierade mellan förskolorna. Samtliga avdelningar arbetar med genusmedvetenhet i verksamheten men inte specifikt vid valet av litteratur. Genusmedveten litteratur var något som respondenterna tänkte på men det var också något de tyckte var svårt att hitta. Pedagogens roll är viktig i valet av barnlitteratur, då det är hos pedagogen ansvaret ligger att skapa en miljö som är tillåtande och öppen så alla i verksamheten ska känna sig delaktiga och representerade. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)