Differentierad undervisning - En påverkansfaktor på elevers motivation i matematik? : En studie utifrån lärares uppfattningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I dagens klassrum finns det en bred mångfald av elever. Därav är det av stor vikt att samtliga elever blir inkluderande i undervisningssammanhanget för att kunna utveckla sina förmågor. Ett påtagligt begrepp som vi kommit i kontakt med under vår utbildningstid är differentierad undervisning vilket lett oss till att göra ett examensarbete kring detta fenomen. Syftet med studie är att undersöka verksamma grundskollärares uppfattningar om fenomenet differentierad undervisning i matematik samt hur de uppfattar differentierad undervisning som påverkansfaktor till elevers motivation i ämnet matematik. I den här studien har fenomenografiskt perspektiv använts som tillämpning för teoretisk ansats. Vidare är studien kvalitativ där tematiskt strukturerade intervjuer genomförts med åtta deltagande lärare för att få ta del av deras individuella uppfattningar av fenomenen. Intervjumaterialet ligger till grund för det empiriska materialet som analyserats. Uppfattningar som identifierats under analysarbetet och som ligger till grund för resultatet i studien är att differentierad undervisning i huvudsak uppfattas som metodanpassad undervisning respektive nivåanpassad undervisning i ämnet matematik. I resultatet framkommer det även att lärare uppfattar att motivation inom ämnet matematik baseras på en känsla av lyckas, lärarens roll, lustfyllt lärande samt behovet av matematik. Slutligen framkommer det att lärare uppfattar att differentierad undervisning har förmågan att skapa matematiskt självförtroende hos elever som i sin tur leder till en ökad motivation. Genom att lära tillsammans, utgå från elevers förutsättningar och att använda elevnära aktiviteter utvecklas matematiskt självförtroende hos elever enligt deltagande lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)