Den motivationshöjande idrottsläraren : En litteraturstudie om motivation till fysisk aktivitet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: En stor del av svenska barn och ungdomar uppnår inte rekommendationerna för fysisk aktivitet. Detta är bekymmersamt, då individens hälsa såväl som folkhälsan påverkas negativt. Fysisk aktivitet bidrar till flera positiva hälsofördelar för individen och det finns forskning som tyder på att motivation är en avgörande faktor för utövandet av fysisk aktivitet. Skolan ses som en viktig aktör för att främja individens hälsa genom bland annat fysisk aktivitet. Syftet med studien är att undersöka vilken typ av motivation inom självbestämmandeteorin (SDT), som främjar elevens motivation till fysisk aktivitet i skolämnet idrott och hälsa, samt vilka strategier idrottsläraren kan använda sig av. Denna systematiska litteraturstudie baseras på tidigare forskningsresultat, från 20 utvalda artiklar. Av studiens resultat framgår det att elevens grundpsykologiska behov är nödvändiga att tillfredsställa för att främja elevens motivation för fysisk aktivitet. Dessa behov kan idrottsläraren tillgodose genom att applicera olika strategier i sin undervisning. Tillfredställelsen kan öka elevens inre motivation, vilket i sin tur ökar motivationen för att vara fysisk aktiv under idrotten, såväl som på fritiden. Däremot är denna process tidskrävande och inte alltid problemfri.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)