Ett ord, många ansikten? : En studie av ledares arbete över nationsgränser

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om, och i så fall hur, svenska ledare anpassar sitt ledarskap i mötet med andra kulturer. Tyngdpunkten ligger på att undersöka ledares reflektioner omkring kultur och ledarskap samt ta reda på hur interkulturella erfarenheter påverkar arbetsrollen och ledaren som person. Metod: Uppsatsen arbetar med en kvalitativ undersökningsmetod, tre intervjuer ligger till grund för det empiriska materialet. Litteratur och artiklar inom områdena ledarskap, kultur och kommunikation har studerats för att samla information till den teoretiska referensramen. Resultat och slutsats: Vi har kommit fram till att man som ledare verksam över nationsgränser blir tvungen att anpassa sig i mötet med andra kulturer. Ett situationsanpassat ledarskap är därmed nödvändigt. Interaktionen skiljer sig från kultur till kultur, därför bör man känna till de skillnader som råder. Vi menar vidare att affärsvärldens gränser tenderar att suddas ut. Förslag till vidare forskning: Det skulle vara intressant att genomföra en observation för att på så sätt öka insynen i själva samspelet. Vidare vore det intressant att studera hur ledarens självbild påverkas av mötet med andra kulturer, tar han med sig jobbet hem? Uppsatsens bidrag: Vi vill med denna uppsats bidra med fördjupad kunskap om begrepp som ledarskap, kultur och interkulturell kommunikation. Vår förhoppning är att ledare verksamma över nationsgränser ska finna denna studie givande. Nyckelord: Ledarskap, kultur, kommunikation, interkulturell kommunikation, modernt, situationsanpassat ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)