”Las lenguas están por todas partes - ¿qué más quieres para motivarte?” Estudio didáctico sobre actitudes y motivación para estudiar español en la escuela secundaria.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Författare: Cecilia Von Weissenberg; [2015-06-17]

Nyckelord: spanska; didaktik; attityd; motivation; gymnasiet; Sverige;

Sammanfattning: Spanska på gymnasiet - en kvalitativ studie om attityder och motivation. Elever och lärare på en gymnasieskola har intervjuats om sin inställning till att läsa språk och vad som påverkar deras motivation att fortsätta med spanskan. Intervjuerna kompletteras med deltagande observationer i olika delar av skolans vardag. Syftet med studien är att utforska hur attityder till språkstudier grundläggs samt se vilka faktorer som gör skillnad för elevernas motivation. Bland svaren och iakttagelserna finns tankar kring lärarens roll och gruppens betydelse, exempel på effekter av de meritpoäng som är en del av den nyligen genomförda gymnasiereformen samt svårigheter inbyggda i systemet med exempel på hur de kan lösas på olika program.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)