Lärande i gränslandet - Om pedagogers syn på specialpedagogik och svenska som andraspråk

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det pedagogiska samarbetet ser ut mellan specialpedagogeroch svenska som andraspråkslärare. Vi har genomfört studien genom att använda oss av denhalvstrukturerade intervjumetoden samt granskat litteratur inom områdena. Fokus har lagts på vilkalikheter och skillnader som finns mellan specialpedagogikens metoder och ämnet svenska somandraspråk. Vidare presenterar vi vilka gränsdragningar som görs inom området, hur olika pedagoger serpå samarbete samt vilka konsekvenser olika synsätt kan få för lärandet. Vi har genom intervjuer av olikalärarkategorier försökt att synliggöra problematiken kring specialpedagogikens metoder och ämnetsvenska som andraspråk. Vi visar i vårt resultat att brist på kompetens är en anledning till att elever intefår det stöd de har rätt till. Okunskap om vilka riktlinjer som finns för ämnet svenska som andraspråk göratt de elever som inte har svenska som ett förstaspråk hamnar under specialpedagogiska insatser. Visynliggör också att resursbrist utgör en anledning till att personalen inte får den utbildning de skullebehöva. I vår studie diskuterar vi vilka följder ovan nämnda problematik får för elever i behov av särskiltstöd. Vi har i vår undersökning funnit att de flesta av de intervjuade pedagogerna vittnar om brist påkommunikation och samsyn på lärande. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)