Sökning: "Girl Group"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden Girl Group.

  1. 1. Parasociala relationer och k-pop : En innehållsanalys av parasociala relationer i kommentarerna på kvinnliga respektive manliga k-popgruppers YouTube vloggar ur ett feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emil Høgsnes; Alexandra Popova; [2024]
    Nyckelord :Parasocial relationship; k-pop; sociala medier; kommentarsfält; könsskillnader;

    Sammanfattning : This essay examines the presence of parasocial relationships in the comments of one k-pop girl group’s and one k-pop boy group’s vlog series on YouTube with the intent to compare and examine if the way parasocial relationships are expressed differentiates if the artist in question is a man or a woman. By the study of the two comment sections this essay intends to contribute with insights about the phenomenon of parasocial relationships from a feminist perspective. LÄS MER

  2. 2. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Jakobsson; Lina Kerrouchi; [2023]
    Nyckelord :Hip-hop; popular culture; objectification; the male gaze; music video; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visual analysis; Hiphop; populärkultur; objektifiering; the male gaze; musikvideo; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visuell analys;

    Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER

  3. 3. "Life is better when you girlboss together" : Building a Safe Space Within the Digital Sphere, a Case Study

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maylis Aledo; [2023]
    Nyckelord :Girlhood; Girl Culture; Girl Bloggin; Discord; Social Media; Lana Del Rey; Popular Culture;

    Sammanfattning : The study is located in feminist studies through the lens of cultural theory, more specifically in the area of "Girlhood studies", developed in the 1990s. The development of the field correlates with the rise of cultural goods targeted at girls: movies, music, and magazines as well as the development of teenagehood as an identity of its own right. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  5. 5. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER