Skolsköterskors hälsofrämjande strategier mot övervikt hos elever i grundskolan

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Övervikt hos barn är ett stort och ökande problem. Övervikt kan leda till hälsorisker och försämrad psykosocial livskvalitet för barnet. Studiens syfte var att belysa skolsköterskors hälsofrämjande strategier mot övervikt hos elever i grundskolan. En kvalitativ design användes och insamlade data från två fokusgruppintervjuer med totalt fem skolsköterskor analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att skolsköterskor är måna om att i det hälsofrämjande arbetet mot övervikt utgå från ett respektfullt bemötande, dels för att värna elevers och familjers självkänsla, dels för att det är en förutsättning för att nå framgång i att motverka övervikt hos eleven. En trygg relation mellan skolsköterska och elev/familj är grundläggande liksom respekt för elevens och familjens autonomi. Skolsköterskorna upplever att relationsbyggandet kan ta tid, vilket innebär en utmaning då tidsbrist är vanligt förekommande. Skolsköterskors hälsofrämjande strategier mot övervikt hos elever i grundskolan består av att identifiera och följa elever med övervikt, kunskapsförmedlande på individ- och gruppnivå samt samarbete med andra, såsom föräldrar, skolpersonal och sjukvård. Studien visar att skolsköterskor upplever svårigheter att bedöma när en elevs övervikt är så pass betydande för hälsan att den bör påtalas samt efterfrågar ett större fokus på förebyggande av övervikt hos barn generellt i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)