En studie om unga lagöverträdares marginaliseringsprocesser i relation till skolan och arbetsmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Studien syftar till att förstå unga lagöverträdares marginaliseringsprocesser i relation till skolan och arbetsmarknaden. För att förstå dessa processer har vi genom en kvalitativ studie av biografier analyserat resultatet med den symboliska interaktionismen, stämplingsteorin och Ted Goldbergs redogörelse för avvikarkarriären tillsammans med tidigare forskning kring ämnet. Studiens resultat visar att de unga lagöverträdarnas marginaliseringsprocesser börjar i skolan med social marginalisering. De unga lagöverträdarna beskriver svårigheter med att bli socialt accepterade. Studiens resultat visar också att de unga lagöverträdarnas marginaliseringsprocesser som är en följd av upprepad stämpling fortgår även utanför skolan då de ansluter sig till umgängeskretsar med en lagöverträdande livsstil och liknande visioner. Studien pekar på att de unga lagöverträdarna möter svårigheter med att nå en förankrad position på arbetsmarknaden. Dessa svårigheter beror på deras brottsbelastning och att de genom stämpling har upprättat en negativ självbild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)