Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. Studien är utförd genom intervjuer med en rektor, två barnskötare och tre förskollärare på en förskola med teknik som prioriterat mål. Resultatet visar att endast en av förskollärarna har fått med sig teknikkunskaper i sin grundutbildning. Kommunen har gjort fortbildningsinsatser som flera av förskollärarna i studien har deltagit i. Resultatet visar att det finns en osäkerhet i teknikkunskaperna främst hos barnskötarna. Förskollärarna har en djupare kunskap och mer insiktsfull förståelse av teknikundervisning än barnskötarna i studien. Pedagogerna motiverar sina val av områden inom teknikundervisningen för barnen i förskolan på flera olika sätt. De kunskapsemfaser som informanterna ger uttryck för i resultatet är att undervisningen bör vara inriktad på tekniken som barnen möter i vardagen, att processen är viktigare än resultatet, att undervisningen ska bidra till en kunskapsgrund som barnen har med sig till kommande studier, att det är viktigt att benämna tekniken med rätt termer samt att barnen är viktiga deltagare i teknikundervisningen genom att dela med sig, förklara och sätta ord på sin kunskap. Endast en förskollärare har utbildning i teknik kopplat till genus. Resultatet visar att förskollärarna har ambitionen att motverka stereotypa könsmönster i teknikundervisningen men samtidigt att verksamheten värdesätter det maskulina och förknippar teknik med manligt kodade artefakter och yrken. Slutsatsen är att det finns ett stort behov av mer kunskap inom teknik och genus kopplat till teknik.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)