Hur kommuniceras och integreras hållbarhet internt i organisationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Att ha ett hållbart synsätt har blivit allt viktigare för såväl människor som företag under de senaste decennierna. Den interna kommunikationen i organisationer är grundläggande när det kommer till styrning av hållbarhet men tidigare studier har visat att kommunikationen internt i företag inte prioriteras när hållbarhetsinitativ ska implementeras. Det finns många olika kanaler som kan användas för kommunikationen men ett problem kan ligga i att de anställda bli överösta med information och därav tappa intresset för hållbarhetsarbetet. Det finns även en problematik kring att företagsledningen förutsätter en kunskapsnivå hos medarbetarna som inte alltid förekommer. Syfte och frågeställning: Denna uppsats ämnar undersöka hur företag kommunicerar hållbarhet internt. Vidare syftar uppsatsen till att skapa en förståelse för hur hållbarhet integreras i företagen samt vilka problem som kan föreligga i den interna kommunikationen. 1. Hur arbetar företag med att integrera hållbarhetsarbetet i sin verksamhet? 2. Hur kommuniceras hållbarhetsarbetet internt? Avgränsningar: I denna uppsats har vi endast tittat på företagens interna kommunikation kring hållbarhet och har inte behandlat den externa kommunikationen. Vi har lagt fokus på hur arbetet ser ut på ett strategiskt plan och har således inte undersökt hur de anställda på ett operativt plan upplever hållbarhetsarbetet. Metod: Kvalitativa intervjuer har genomförts med hållbarhetschefer från sex företag. Empirin från intervjuer och års- och hållbarhetsredovisningar har analyserats med hjälp av teoriramen som består av artiklar och böcker som behandlar kommunikation och integrering av hållbarhet. Resultat och slutsatser: Då vi har undersökt området kommer vi fram till att flera av de studerade företagen försöker integrera hållbarhet i sin affärsstrategi och affärsmodell för att eftersträva att bygga upp en företagskultur baserad på detta synsätt. Flitigt använda kanaler för kommunikation är en uppförandekod samt ett intranät men problematik föreligger kring hur det ska användas samt att det riskerar att bli en envägsdiskussion till förmån för en interaktiv dialog mellan de olika parterna i företaget. Det föreligger även ett kunskapsgap i företagen där ledande befattningshavare förutsätter en kunskapsnivå som inte alltid existerar. För att komma till rätta med det krävs grundläggande utbildning för samtliga medarbetare både kring hållbarhet som koncept men också mer specifikt hur det aktuella företaget ska arbeta med det och vilka värderingar som ska gälla. Att gå mot en värdebaserad styrning där kulturen sätts främst tills att hållbarhetskonceptet är väl etablerat i hela organisationen innan formella styrmedel implementeras är även av betydelse. Förslag till fortsatt forskning: • Effekten av belöningsystem som är kopplat till hållbarhet. • Hur företag ser på hållbarhet på kort och lång sikt • En studie som behandlar hur anställda på operativ nivå uppfattar hållbarhetsarbetet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)