Jag är den ni söker: En experimentell studie kring jobbannonsers effekt på skönmålning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Personlighetstester är ett vanligt förekommande verktyg i rekryteringsprocesser. Ett problem som kan uppstå är kandidater som skönmålar sina svar för att bättra sina chanser till anställning. Forskningsfrågan för denna studie var “Hur påverkas rapporteringen av personlighetsdrag av manipulation av informationsinnehållet i en fiktiv jobbannons och kan detta tolkas som skönmålning?” Detta undersöktes genom en experimentell enkätstudie där deltagarna slumpmässigt tilldelades en av två fiktiva rekryteringsannonser, där det i den ena annonsen tydligt beskrevs vilka personlighetsdrag som efterfrågades medan den andra annonsen inte innehöll några personlighetsdrag. Deltagarna fick sedan skatta sin personlighet utifrån 50 items tagna från Goldberg Factor Markers (GFM-100), baserat på femfaktorteorin. Resultaten jämfördes genom oberoende t-test och visade en medelvärdesskillnad mellan experiment- och kontrollgrupp. Studien har ett praktiskt värde för organisationer som använder sig av annonser i samband med rekrytering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)