Sökning: "samhälle framtiden"
Visar resultat 1 - 5 av 1054 uppsatser innehållade orden samhälle framtiden.
1. Att klippa inom ramarna av en split-screen : En analys av klippning i split-screen utifrån tre fall
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats applicerar teorier om klippning på tre utvalda sekvenser med split-screen för att ta fram data om vilka av Walter Murchs kriterier för klippning oftast förekommer inom split-screen, samt vilka av Karen Pearlmans tre typer av rytm som är mest applicerbara i rytmisk klippning. Under analysen granskas även användningen av dessa kriterier och rytm för att kunna dra generella slutsatser om hur klippningen påverkar scenerna, men även hur den samverkar tillsammans med split-screen. LÄS MER
2. Harmoni eller kaos? - En studie om organisationskulturens och ledarskapets roll i arbetsplatslärandet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Dagens samhälle utvecklas i allt snabbare takt, framväxten av ny teknologi och digitalisering har ökat konkurrensen på arbetsmarknaden. Det har resulterat i ökade krav på organisationer att utveckla och stärka kompetensen hos sina medarbetare för att möta de nya utmaningarna. LÄS MER
3. Diabetes typ lätt? : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 i undervisningen av ämnet idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 (benämns fortsättningsvis T1D) i undervisningen av idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte användes tre frågeställningar: 1. Hur upplever lärare arbetet med elever med T1D? 2. LÄS MER
4. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER
5. ATT BEVARA DET FÖRFLUTNA FÖR ATT TJÄNA FRAMTIDEN : En studie om kulturarv i textilslöjdundervisningen i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Skolans roll att överföra och utveckla kulturarvet som en del av fostransuppdraget är centralt. Denna uppgift blir särskilt utmanande inom textilslöjden, där traditionella hantverkstekniker enligt tidigare studier ofta varit normerade utifrån framför allt den svenska kulturen. LÄS MER