Allt är inte guld som glimmar - en studie i lyxprofilering

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att, utifrån ett historiskt perspektiv, skapa en förståelse för om, och i så fall hur, förhållandet mellan lyxmodeföretagens identitet och profil har förändrats och reflektera över vilka konsekvenser denna utveckling skulle kunna få för lyxmodeföretagen i framtiden. Metod: Vår undersökningsdesign består av jämförande design och surveydesign. Den undersökningsmetod vi valt att använda är enkätintervjuer, samt analys av sekundärdata. Teoretiska perspektiv: Basen för detta arbete har grundats i identitet-, profil-, och imagemodeller, samt lyxteorier. Empiri: Empiriskt material har samlats in genom en enkätundersökning med ett urval på 40 personer. Slutsatser: Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att lyx är ett svårdefinierat begrepp, samtidigt som det, ur ett historiskt perspektiv genomgått stora förändringar. Lyxmodeföretagen har gått från det lilla företaget med fokus på att skapa en unik produkt, till att idag ha utvecklats till stora businessmaskiner med ett starkt vinstdrivande fokus. Genom vår analys har vi kunnat urskilja att det idag finns olika sorters lyxmodeföretag som alla erbjuder olika grad av lyx, och därför menar vi att de inte alltid är vad de utger sig för att vara. En trend vi uppmärksammat är att lågpriskedjor alltmer lyckats skapa sig en aura av lyx, vilket vi ser kan leda till att lyxkonceptet urvattnas och alltmer förlorar sin legitimitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)