“Jag bara mår”: Hur gymnasieungdomar berättar om välmående och vad som är betydelsefullt för hur de mår

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Den här kvalitativa studien syftade till att undersöka hur ungdomar beskriver begreppet välmående, hur de beskriver sin självkänsla och sina egna och andras krav har för betydelse för välmående samt hur olika aktiviteter och miljöer spelar roll för välmående, enligt de själva. För att undersöka detta intervjuades åtta förstaårs gymnasieelever. Intervjuerna transkriberades och analyserades med tematisk analys utifrån en kritisk-realistisk ansats. Analysen mynnade ut i fyra huvudteman: 1: Beskrivning av välmående, 2: Självbild, krav och förväntningar, 3: Aktiviteter som främjande eller sänkande och 4: Miljöer som främjande eller sänkande. Ungdomarna varierade i hur de beskrev begreppet välmående, men skolan och det sociala verkade för alla centralt i samtalen. Förståelsen kring begreppet välmående varierade och medan välmående främst beskrevs med hedoniska begrepp användes eudaimoniska resonemang i mer specifika beskrivningar kopplade till aktiviteter och miljöer. Ökad välmåendeliteracitet kan tänkas öka välmående i denna grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)