Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. Metoden var en kvalitativ studie som bygger på intervjuer med fyra förskollärare på fyra olika förskolor. Två av förskollärarna arbetar på förskolor där det inte finns en uttalad pedagogisk inriktning och de andra två förskollärarna arbetar på förskolor med uttalad rörelseinriktning med fokus på rörelse och fysisk aktivitet. Intervjuformer som användes var semistrukturerad. Empirin analyserades utifrån en fenomenografisk forskningsmetod som skall ge oss möjlighet att förstå förskollärares upplevelser och förståelse av olika aspekter i deras omvärld. Studien utgår från Lev Vygotskijs teori kopplat till det sociokulturella perspektivet, samspel, interaktion, den proximala utvecklingszonen och miljöns betydelse. Resultatet visar att förskollärarna har medvetenhet och kunskap om barns utveckling kring fysisk aktivitet. En skillnad och utmaning som framkom i resultatet var att det finns en medvetenhet och kunskap kring erbjudandet av fysisk aktivitet, men att den fysiska miljön inte är utformad för att stimulera till fysisk aktivitet på samtliga förskolor. Det upplevs vara svårt att övertyga skolhuvudmannen att ändra och tillföra material som utmanar barn motorisk på vissa förskolor. Resultatet visar även att förutsättningarna skiljer sig åt vad gäller förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning att erbjuda fysisk aktivitet både inomhus och utomhus, vilket visar sig kopplas till den specifika inriktning förskolorna besitter. Vidare visar resultatet att förskollärarna kopplar fysisk aktivitet till utomhusmiljön och de lägger stor vikt vid det materialla som redan finns på förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)