Har lärare en viss personlighet? : En kvantitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Föreliggande studie undersöker om lärare har en universal personlighetstyp inom fem-faktor modellen och om det finns någon signifikant skillnad mellan kön och personlighet hos lärare. Ämnet är av intresse då det för närvarande är brist på lärare i Sverige och yrket är i behov av höjd attraktivitet. Diskussioner för att hitta en lösning har varit att ta reda på vem som vill bli lärare, varför de arbetar kvar i yrket och vad dessa individer har gemensamt, och personlighet framkommer som ett möjligt svar. Studien var genomförd genom självskattningsformulär skickat via e-mail till ett antal skolor; universitet, folkhögskolor, gymnasium och högstadium i södra Sverige. Analys av resultaten visade på en möjlig personlighetstyp hos lärare. Ingen signifikant skillnad mellan kön hittades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)