Den digitala berättelsens många ansikten - en kvalitativ fallstudie om samskapande av värde i ett plattformsföretags digitala storytelling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att vinna fördjupad förståelse om hur ett plattformsföretag samskapar värde med sina konsumenter genom sin digitala storytelling. Vidare avsåg studien undersöka hur samskapat värde kommuniceras strategiskt. Studien använde sig av en textanalys och är av kvalitativ fallstudiekaraktär. Det empiriska underlaget bestod av digitala berättelser insamlade från Airbnbs Youtube-konto och blogg, Airbnb Citizen. Det empiriska materialet analyserades från ett sändarperspektiv och kontextualiserades genom teorier om co-creation of value, värdeskapande samt digital storytelling. Analysen visade att det finns ett flertal samskapande egenskaper i de digitala berättelserna i form av tillgång, transparens och dialog. Vidare visade analysen fyra typer av samskapade värden: ekonomiska, sociala, hedoniska och altruistiska, vilka kommunicerades strategiskt i form av budskap. I analysen identifierades även egenskaper i Airbnbs digitala storytelling vilka kunde anses vara av icke-samskapande karaktär, vilket reflekterar problematiken och komplexiteten i att ämna förstå co-creation of value samt storytelling i relation till varandra. Resultatet av studien belyser både utmaningar och möjligheter i hur koncepten kan förstås i en digital marknadsföringskontext. Det kan även anses bidra med praktisk kunskap om hur plattformsföretag kan anamma samskapad, digital storytelling i sin marknadskommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)