Förskolebarns röster om matematiken : En kvalitativ studie om barns syn på matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra barns uppfattningar om och av matematiken de möter i förskolan. I förhållande till syftet har en kvalitativ metod använts där intervju, fotografering och bildskapande utgjort aktiviteter där barn fått göra sina röster hörda. Bearbetning och analys gjordes i enlighet med studiens teoretiska ramverk, vilka är fenomenografin och det sociokulturella perspektivet. Slutsatser som kan dras i relation till studien är att barnens beskrivningar av matematiken i första hand riktar sig mot siffror, räknande och former. Barnens olika beskrivningar gavs såväl verbalt som kroppsligt. Även olika matematiska miljöer och material synliggjordes, vilket gav en bild hur verksamhetens utformning är av vikt för det matematiska lärandet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)