Skogens roll i klimatfrågan : en medieanalys av Dagens Nyheter 2010–2019

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Economics

Sammanfattning: Det finns många aktörer med olika perspektiv på skogens roll i klimatfrågan. Dessa perspektiv kan skildras i media av aktörer som får mediautrymme. Media påverkar allmänhetens uppfattning genom att sätta agendan och avgöra vilka perspektiv som publiceras i mediet. En medieanalys genomfördes för att svara på tre frågor gällande svensk media under tidsperioden 2010–2019. Först, om utrymmet för skog och klimatfrågan förändrats, därefter, vilka aktörer som hörs i frågan, och till sist, hur dessa aktörer väljer att rama in frågan. 421 artiklar tryckta i Dagens Nyheters från början av 2010 till slutet av 2019 analyserades. En inramningsanalys genomfördes på de 101 artiklar som ramade in relationen mellan skog och klimatförändringar. I inramningsanalysen identifierades aktörerna och deras inramning av frågan. Inramningen urskildes genom aktörens utpekande av rollerna offer, orsak och lösning. Under tidsperioden ökade utrymmet för aktörer som ramar in skogens roll i klimatfrågan. Ett ökat intresse för frågan visades 2015 i samband med Parisavtalet och 2018 då skogsbränderna i Sverige bidrog till att lyfta skog och klimatfrågan i media. Aktörerna som uttalade sig om skogens roll i klimatfrågan under tidsperioden var framför allt journalister, därefter forskare. Skog pekades ut både som ett tydligt offer och en framstående lösning. I jämförelse med medieanalysen av Kleinschmit och Sjöstedt (2014), av tidsperioden 1992–2009, kan ett skifte av skogens roll upptäckas, från att ha porträtterats, nästintill uteslutande, som offer till att även porträtteras som lösning 2010–2019.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)