Marknadsförarens överlevnad : Säkra kundretention i en AI-driven värld

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning Datum:   2023-05-30 Nivå:    Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:  Maja Axell  Jemima Bjurhager  Sara Nyström Titel:   Marknadsförarens överlevnad: Säkra kundretention i en AI-driven värld Handledare:   Rana Mostaghel Nyckelord:   Kundretention, Artificiell Intelligens, Marknadsföring, Möjligheter,    Utmaningar, Lojalitet Forskningsfrågor:  Vilka möjligheter och utmaningar kan identifieras vid implementeringen    av artificiell intelligens i marknadsföring för att optimera kundretention?    Hur kan marknadsförare effektivt hantera de utmaningar som kan uppstå    vid användningen av artificiell intelligens inom        retentionsmarknadsföring? Syfte:   Att identifiera möjligheter och utmaningar med att använda AI inom    marknadsföring för att optimera kundretention, samt undersöka hur      marknadsförare kan hantera dessa utmaningar.  Metod:   Induktiv forskningsansats, där data insamlades genom en kvalitativ     fallstudie med 13 semistrukturerade intervjuer.  Slutsats:  Studien identifierade både möjligheter och utmaningar med att använda AI    i marknadsföring för att optimera kundretention. Ytterligare identifierades    sätt som marknadsförare kan hantera dessa utmaningar på. Trots att AI kan    vara ett effektivt verktyg som håller på att revolutionera sättet     marknadsförare jobbar på, kan studien konstatera att människan bakom    fortfarande är viktig och nödvändig för den personliga kontakten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)