Marknadsförarens överlevnad : Säkra kundretention i en AI-driven värld
Sammanfattning: Sammanfattning Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Maja Axell Jemima Bjurhager Sara Nyström Titel: Marknadsförarens överlevnad: Säkra kundretention i en AI-driven värld Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Kundretention, Artificiell Intelligens, Marknadsföring, Möjligheter, Utmaningar, Lojalitet Forskningsfrågor: Vilka möjligheter och utmaningar kan identifieras vid implementeringen av artificiell intelligens i marknadsföring för att optimera kundretention? Hur kan marknadsförare effektivt hantera de utmaningar som kan uppstå vid användningen av artificiell intelligens inom retentionsmarknadsföring? Syfte: Att identifiera möjligheter och utmaningar med att använda AI inom marknadsföring för att optimera kundretention, samt undersöka hur marknadsförare kan hantera dessa utmaningar. Metod: Induktiv forskningsansats, där data insamlades genom en kvalitativ fallstudie med 13 semistrukturerade intervjuer. Slutsats: Studien identifierade både möjligheter och utmaningar med att använda AI i marknadsföring för att optimera kundretention. Ytterligare identifierades sätt som marknadsförare kan hantera dessa utmaningar på. Trots att AI kan vara ett effektivt verktyg som håller på att revolutionera sättet marknadsförare jobbar på, kan studien konstatera att människan bakom fortfarande är viktig och nödvändig för den personliga kontakten.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)