Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. Vi använde oss av en systematisk litteraturstudie som forskningsmetod när vi genomförde vårt arbete, främst för att det är ett tillvägagångssätt med forskningsbaserade svar. I denna systematiska litteraturstudie fann vi 19 vetenskapliga studier som besvarar vårt syfte och våra frågeställningar. Vi gjorde en analys och syntetisering av materialet utifrån två huvudteman, möjligheter genom arbetet med digitala verktyg som stöd, där vi använder tre subteman som vi kallat stöd för utveckling, lärande och inkludering, digitala verktyg för barn i behov av stöd samt stöd genom proximala utvecklingszoner. Vårt andra huvudtema som syntetiserats är hinder för arbetet med digitala verktyg som stöd, där våra subteman är brist på kompetens och kritiska argument. Vårt resultat visar att det saknas utbildning och kompetens kring hur pedagoger ska implementera digitala verktyg i förskolan. Det har även framkommit att de digitala verktygen ger ett gott stöd för lärande och utveckling, samt gynnat barnens sociala förmågor om de används på korrekt vis. Vi presenterar även i vårt resultat den kritik som riktats mot arbetet med digitala verktyg som stöd i förskolan. Exempel på kritik som presenteras i resultatet är, hämmad social förmåga hos barnen, fysisk motorisk nedsatt förmåga och att de digitala verktygen ersätter de förstahandserfarenheter barnen får i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)